مصاحبه با محمودرضا اشرفی توسط آی ریتم

گفت و گو با محمودرضا اشرفی

جهت خواندن مصاحبه روی دانلود اثر کلیک کنید

آی ریتم امروز به سراغ هنرمند مطرح کشوری جناب آقای محمودرضا اشرفی رفته تا مصاحبه و تحقیقات کاملی درباره این هنرمند عزیز کشورمان برای مخاطبان سایت فراهم آورد. بر همین اساس کارشناسان سایت سوالاتی را پیرامون این مصاحبه آماده کرده اند که از محمودرضا اشرفی عزیز نیز درخواست پاسخ شده که به شرح ذیل می باشد: 

محمودرضا اشرفی

۱. معرفی

متولد یکم آبان ماه 1343 از استان کرمانشاه و شهرستان کنگاور، لیسانس دانشگاه هنر تهران در سال 1371 و فوق لیسانس پژوهش فلسفه هنر در سال 1391 می باشد. از سال 1351 به شهر تهران مهاجرت و تا به اکنون ساکن تهران است. 

۲. کودکی

از کودکی بنا به شرایط خانوادگی علاقه مند به خوانندگی و بازیگری شد. پدر و مادر گاها غزلیات و اشعاری را با آواز زمزمه می کردند و یکی از برادران بزرگ تر ایشان هم آواز را به صورت جدی تری پیگیر بودند و از نزدیک در جوار استاد شجریان در سال 1357 در آمفی تئاتر دانشگاه ملی تهران در گروه چاووش همکاری داشتند. 

محمود وقتی به سال دوم دبستان رسید معلمی را به نام آقای گل آور داشتند که همیشه یک ربع پایان کلاس را به ترانه خواندن و آواز اختصاص می داد و حتی می گفت در نمره درسی نیز تاثیر دارد. بیشتر بچه ها خجالت می کشیدند ولی محمود با یکی دیگر از هم کلاسیانش همواره حرف اول را در خواندن آواز می زدند و بنا بر شرایط و وضعیت ویژه شان در آن زمان این ترانه ها را می خواندند: «ای خدا جان ما! هستی ما در ید قدرت توست، از خودت نا امیدم نکن»؛ ترانه نامه رسان از آقای شجاعی و ..

۳. علاقه مند به تحصیل

محمودرضا اشرفی بسیار علاقه مند به تحصیل و آموختن است اما متاسفانه بنا بر فراز و فرود های زندگی فرصت کافی را برای او رقم نزد و برایش از ابتدا دو چیز هدف بود: یکی تحصیل در رشته پزشکی و دیگری تحصیل در رشته هنری. مشوق اصلی نیز مادر ایشان بودند و همواره نیز ایشان را به سمت این دو هدف سوق دادند. علاقه اش به تحصیل به قدری است که در صدد دریافت مدرک پزشکی اش در کنار دکترای پژوهش هنر می باشد.

۴. شروع جنگ و بازگشت به کرمانشاه

با آغاز جنگ در مهرماه 1359 به کرمانشاه بازگشتند و در حدود چهار سال زمانی که وی در دوران دبیرستان بود را در آنجا گذارند و در کنار تحصیل مشغول به فعالیت هنری همچون نویسندگی، بازیگری، ساخت فیلم کوتاه، و .. در انجمن سینمای جوانان کرمانشاه شد. در همین میان متاسفانه به علت حمله ناگهانی موشکی در جنگ پدرش را که ساعتی قبل همراهش بود را از دست می دهد و این حادثه ضربه بزرگ و عمیقی به او وارد کرد. قبولی در رشته پزشکی مصادف با همین دوران بود و او به دلایل شرایط روحی نتوانست شرکت کند و در آزمون سراسری هنر تهران قدم گذاشت. در سال 1365 مجددا به تهران بازگشت و به تدریج در کنار تحصیل هنری به فعالیت هنری اش نیز پرداخت. در این دوران با خانم مژگان شجریان در دانشکده هنر و رشته موسیقی هم دانشگاهی بوده و از صدای نواختن تار ایشان همواره لذت برده است.

محمودرضا اشرفی

۵. دوران بازیگری

در دهه 1370 وی در کار های مختلف و متنوع کوتاه و بلند سینمایی و سریال های مختلف تلویزیونی در گروه خانواده و گروه کودک و نوجوان نقش آفرینی کرد. به ویژه با مرحوم استاد حسین محب اهری و همسر ایشان خانم منافی ظاهر روابط همکاری و دوستی نزدیکی پیدا کرد. هم چنین نویسندگی و کارگردانی و طراحی بروشور نمایشنامه ها در تئاتر شهر تهران نیز از دیگر فعالیت های وی در آن دوران بود. در طول زندگی هنری اش با هنرمندان بزرگی و صاحب نامی همچون بهرام بیضایی، بهمن مفید، فردین، جهانگیر فروهر، منوچهر نوذری، ولی الله مومنی، پروین سلیمانی، فاطمه گودرزی، شهره ( مازیار ) لرستانی، مهران مدیری، داود رشیدی، بیژن امکانیان، عنایت بخشی، فرهانی، داریوش مودبیان، جواد انصافی، و .. همکاری و کسب علم داشته است. 

۶. تاسیس آموزشکده هنری

محمودرضا در اوایل دهه 1380 نیز دو آموزشکده و شرکت سینمایی با کسب مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران ثبت کرد که هر دو به نام فرهنگ نوین بوده اند. این آموزشکده ها در هنر هایی همچون بازیگری، کارگردانی، نویسندگی، تولید و ساخت فیلم فعالیت داشته اند. 

۷. پهلوان صفدر

در همان دهه 80 شمسی فیلمنامه ای بسیار جذاب و نوستالژیکی به نام « پهلوان صفدر » را می نویسد و آماده فیلمبرداری و کارگردانی می کند که متاسفانه به دلیل مشکلات اطرافیان و فوت پدر و مادرشان که خیلی روابط نزدیک عاطفی و وابستگی شدیدی داشتند؛ کار را نیمه تمام رها می کند. 

محمودرضا اشرفی

۸. مقالات علمی

در سال 1391 موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس پژوهش فلسفه و هنر می شود و همزمان نیز با نویسندگی و انتشار چند جلد کتاب و مقاله و نمایشنامه، یکی از مقالات ISI او در ژورنال بین المللی پذیرفته می شود و به کنفرانس اروپایی در کشور قبرس شمالی همچون شهر های نیکوزیا و لارناکا دعوت می شود و در سپتامبر 2012 با سفر به قبرس به کنفرانس مقاله اش می پردازد.

۹. سابقه تدریس

آقای اشرفی از سال 1376 در ادارات مختلفی به صورت پیمانی و رسمی با میراث فرهنگی کل کشور و سازمان صدا و سیمای مرکز تهران و آموزش و پرورش مشغول به کار بوده است که سابقه تدریس به هنرجویان زیادی داشته که مرحوم مرتضی پاشایی نیز شاگرد ایشان در رشته گرافیک بوده اند. 

۱۰. قدم گذاشتن در خوانندگی

محمودرضا اشرفی موقعیت های زیادی را برای شروع این هنر داشته است که به خاطر علاقه اش به آواز با وجود مشکلات زیادی که سپری کرده پا به این عرضه نهاده است. از کودکی به آهنگ های فولکلور و ادبی فارسی و کردی به ویژه آثار استاد مظهر خالقی، حسن زیرک، رزازی، کوروس سرهنگ زاده، و .. علاقه مند بوده و همین امر باعث شده تا طبق خواسته اش برخی از این آثار را در دوران موسیقی اش بازخوانی کند. وی معتقد است باید سبک موسیقی اصیل ایرانی ادامه دار جریان داشته باشد و با موسیقی مدرن تلفیق و مجددا به بازار عرضه شوند.

اخیرا وی با خواننده و آهنگساز، دوستی توانمند و مستعد آقای احسان کریمی افتخار آشنایی را داشته اند که فعالیت های رسمی خودشان را از استدیو والن پلاس آغاز و در صدد تولید آلبوم رسمی خود می باشند. تاکنون ایشان دو قطعه رسمی به نام های نوروز و به سوی تو را به بازار موسیقی عرضه کرده اند. 

محمودرضا اشرفی

خیلی خیلی متشکریم از شما آقای محمودرضا اشرفی عزیز و کادر فنی و کارشناسان سایت آی ریتم برای شما و فعالیت تان توی موسیقی دعای خیر را دارد و آرزومندیم به اهداف تون توی زندگی برسید.

هواداران عزیز محمودرضا اشرفی نظرات خودتان را برای محمودرضا عزیز، واسمون بنویسید.

برچسب گذاری شده در: